İ. Kara ve A. Sığırtmaç, “Bugünün yetişkinleri Dünün Çocuklarıydı Yetişkinlerin Çocukluklarında Oyunun Anlamı,” Ekev Akademi Dergisi, Vol. 24, No. 81, Pp. 189–207, Mar. 2020.
Öz
Bu araştırmanın amacı, yetişkinlerin çocuk oyunlarını kendi çocukluklarından hareketle nasıl algıladıklarını ve oyunu nasıl anlamlandırdıklarını saptamaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik (olgubilimi) yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Siirt ili kent veya kırsalında doğmuş ve yaşamını yine kent veya kırsalında sürdüren 60 yaş üstü 10’u kadın 10’u erkek olmak üzere 20 gönüllü katılımcı oluşturmaktadır.
Araştırmada elde edilen verilerin analizinde nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, yetişkinlerin oyunu zaman geçirmek, eğlenmek, öğrenmek ve iş-uğraş olarak tanımladıkları tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcılar; cinsiyet temelli oyun arkadaşı seçimleri üzerinde kültürel ve dini inanç faktörünün etkili olduğunu, erkek katılımcıların, kadın katılımcılara nazaran oyun oynamaya daha fazla zaman ayırdıklarını, erkek katılımcılar çocukluklarında dış mekân oyunlarını kadın katılımcılar ise iç mekân oyunlarını tercih ettiklerini belirtmişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk Oyunları, Oyun, Okul Öncesi, Geleneksel Çocuk Oyunları, Yetişkinlerin Oyun Algısı.
Kale, M. Abbak, B.S. Pesen, A. Kara, İ. (2016, March). Okul Öncesi Öğretmenlerinin kitap seçim kriterleri ile kitap merkezinde yer alan kitapların toplumsal cinsiyet ve şiddet açısından incelenmesi. 26.Uluslararası Toplumsal Cinsiyet ve Eğitimde Drama Kongresi,İstanbul, Turkey.
Kale,M., Dikici Sığırtmaç,A.,Nur,İ.,Kara,İ (2017). OKUL ÖNCESİNDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KONUSUNDA YAPILAN TEZLERDE SUNULAN ÖNERİLERİN UYGULAMAYA YANSIMASI. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 18, Sayı 1 (2017)
Öz
Bu araştırmada, Türkiye’de özel eğitim alanında yapılmış lisansüstü tezlerde sunulan önerilerin Milli Eğitim Bakanlığı uygulamalarına nasıl yansıdığı incelenmiştir. Bu araştırmanın yöntemi, doküman analizi temelinde ele alınmıştır. Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) tez tarama merkezinden tarama yapılarak. 2010-2015 yılları arasında Okul Öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi ile ilgili hazırlanmış 13 tezin önerileri incelenmiştir. Daha sonra bu önerilerin Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) stratejik planlamaları ve hizmet içi uygulamalarına nasıl yansıdığı ele alınmıştır.
Anahtar kelimeler: Okul Öncesi eğitim, lisansüstü tez, Stratejik planlama, kaynaştırma eğitimi.
Kale,M., Dikici Sığırtmaç,A.,Nur,İ.,Kara,İ.Gürgah Oğul,İ.(2015,December). Okul Öncesi Kaynaştırma Eğitimi Konusunda Yapılan Tezlerin Uygulamaya Yansıması.25.Ulusal Özel Eğitim Kongresi,İstanbul, Turkey.
Pesen, A. Kara, İ. (2013, Eylül). Erzurumlu İbrahim Hakkı’nın Bio-Tipoloji İle İlgili Görüşlerine Eğitsel Açıdan Bir Bakış. Uluslararası Sosyal Bilimler ve İbrahim Hakkı Sempozyumu, Siirt, 2013
Pesen, A. Kara, İ. (2014, Mayıs). Çocuk Gelişimi Bölümü 2. Sınıf Öğrencilerinin “Müdür” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi, 9. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi. Siirt, 2014
Pesen, A. Kara, İ. Gedik, M. (2015). Çocuk Gelişimi Bölümü 2. Sınıf Öğrencilerinin “Müdür” Kavramına İlişkin Metafor Algıları, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi | Journal Of Socıal Scıences Institute | Year - Yıl 2015 | Number 4
Pesen, A. Kara, İ. Saraçoğlu, M. (2016, Mart). Erken Çocukluk Döneminde Din ve Değerler Eğitimine İlişkin Nitel Bir Araştırma, Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi, İstanbul, 2016
Pesen, A. Saraçoğlu, M. Kara, İ. (2016, Mart). Türkiyede Erken Çocukluk Dönemine Yönelik Yapılmış Araştırmalar: Bir İçerik Analizi Çalışması, Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Kongresi, İstanbul, 2016
Pesen,A.,Kara,.İ., Kale,M. & Abbak,B.S. (2016, March). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algısı ve Çatışma Şiddete ilişkin Sarkındalık Düzeylerinin Çesşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. 26.Uluslararası Toplumsal Cinsiyet ve Eğitimde Drama Kongresi,İstanbul, Turkey.
Pesen,A.,Kara,.İ., Kale,M. & Abbak,B.S; Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algısı ile Çatışma ve Şiddete İlişkin Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Yıl: 2016 - Cilt: 6 - Sayı: 11
Bu araştırmada, üniversiteli öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı ile çatışma ve şiddete ilişkin farkındalık düzeyleri incelenmiştir. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Siirt Üniversitesinin çeşitli fakültelerinde öğrenim gören toplam 1029 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada, betimsel tarama modellerinden ‘genel tarama modeli’ kullanılmıştır. Bu çalışmada, Ohio Eğitim Komisyonu tarafından (2002) geliştirilen ve Sargın (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan Çatışma ve Şiddete İlişkin Farkındalık Ölçeği ile Altınova ve Duyan (2013) tarafından geliştirilen Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Çatışma ve Şiddete İlişkin Farkındalık Ölçeğinin Cronbach Alpha değeri .87 ve Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeğinin Cronbach Alpha değeri 0.87’dir. Verilerin analizi SPSS 21.0 istatistik paket programı ile yapılmıştır. İstatistiksel analizlerde kullanılacak anlamlılık düzeyi p=0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada, ortalamaları karşılaştırmak için Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet ile çatışma ve şiddet farkındalık düzeylerinde yaş değişkeni açısından anlamlı bir faklılık bulunmazken cinsiyet değişkeni açısından hem toplumsal cinsiyet algısında hem de çatışma ve şiddet farkındalık düzeylerinde kızlar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmada Öğrencilerin öğrenim gördükleri fakülte ve yüksek okullar açısından da hem toplumsal cinsiyet algısında hem de çatışma ve şiddet algılama düzeylerinde anlamı bir farklılık tespit edilmiştir
Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Şiddet, Çatışma, Üniversite