ÖZ GEÇMİŞ
Adı Soyadı : Yahya AKTU
Unvanı : Doç. Dr.
Doğum Tarihi :25.05.
Öğrenim Durumu : Doktora
Derece
|
Alan
|
Üniversite
|
Yıl
|
Lisans
|
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
|
İnönü Üniversitesi-Malatya
|
2002-2006
|
Y. Lisans | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
|
Gaziosmanpaşa Üniversitesi-Tokat
|
2013-2015
|
Doktora
|
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
|
Atatürk Üniversitesi-Erzurum
|
2017-2021
|
Görev
|
Görev Yeri
|
Kurum
|
Yıl
|
Psikolojik Danışman
/Rehber Öğretmen
|
Toros Gübre Lisesi
Ceyhan/Adana
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
2006-2009
|
Psikolojik Danışman
/Rehber Öğretmen
|
Selami Değer Anadolu Lisesi
Merkez/Siirt
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
2009-2010
|
Psikolojik Danışman
/Rehber Öğretmen
|
Siirt Anadolu Öğretmen Lisesi
|
Milli Eğitim Bakanlığı
|
2010-2013
|
Öğretim Görevlisi
|
Eruh Meslek Yüksekokulu
|
Siirt Üniversitesi
|
2013-2022
|
Bölüm Başkanı
|
Sosyal Hizmet ve Danışmanlık Bölümü Eruh Meslek Yüksekokulu
|
Siirt Üniversitesi
|
2017-2021
|
Müdür Yardımcısı
|
Eruh Meslek Yüksekokulu
|
Siirt Üniversitesi
|
2018-2025
|
Doktor Öğretim Üyesi
|
Eruh Meslek Yüksekokulu
|
Siirt Üniversitesi
|
2022-
|
Müdür | Yaşayan Diller Enstitüsü | Siirt Üniversitesi | 2025-
|
7. Yayınlar
7.1.
Uluslararası hakemli dergilerde yayınlanan makaleler (SCI,SSCI,Artsand Humanities)
Aktu, Y. ve İlhan, T. (2017). Levinson'ın kuramına göre erken yetişkinlik dönemindeki bireylerin yaşam yapıları. Eğitim Bilimleri Kuramı ve Uygulaması, 17(4), 1383-1403. (SSCI)
Aktu, Y., & Aras, E. (2024). Adaptation and validation of the Parents’ Self-stigma Scale into Turkish and its association with parenting stress and parental self-efficacy. BMC psychology, 12(1), 620. (Q1)
Aktu, Y. (2024). Self‐Esteem, Family Support and Online Grooming Risk Among Adolescents: The Role of Problematic Internet Usage. Child Abuse Review, 33(6), e70007. (Q3)
Aktu, Y. (2024). The role of parenting stress on parenting self-efficacy and parental burnout among Turkish parents: a moderated mediation model. BMC psychology, 12(1), 475. (Q1)
Aktu, Y., & Inak, A. (2025). Resilience and coping with earthquake stress: The roles of anxiety, stress, and depression as serial mediators. Journal of Health Psychology, 13591053251328497. (Q2)
Aktu, Y., Onwuegbuzie, A.J. Quality of integration in mixed methods research: a study of mental health in Türkiye. Qual Quant (2025). https://doi.org/10.1007/s11135-025-02376-4
7.2 . Uluslararası diğer hakemli dergilerde yayınlanan makaleler Aktu, Y. (2016). Levinson'un kuramında ilk yetişkinlik döneminin yaşam yapısı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(2), 162-177. (Alan indeksi EBSCO)
Aktu, Y. (2018). Politik Psikoloji Bağlamında İşgal Girişiminden Dirilişe; 15 Temmuz'un Anatomisi Belgeselinin Analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(58), 414-422. (Alan indeksi EBSCO)
Aktu, Y. ve Dilekmen, M. (2021). Çocuk istismarına ilişkin bilişler yapıcı Ebeveyn formülü. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(Ek 1), 388-404. (Alan indeksi EBSCO)
Aktu, Y., Varol, B. ve Sevim, Z. (2018). Said Nursi'nin bireysel yaşam yapısı psikobiyografik bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(56), 249-256. (Alan indeksi EBSCO)
7.3. Uluslararası bilimsel sunumlarda sunulan ve beyanname = basılan bildiriler
Aktu, Y. (2016, 7-10 Nisan). Pastoral psikoloji açısından 'Ömür Dediğin'in incelenmesi (Özet bildiri). Birinci Uluslararası Dini-Manevi Danışmanlık ve Bakım Kongresi, İstanbul.
Aktu, Y. (2018, 8-9 Eylül). Hasta yakınlarının umut olgusuna yönelik algıları [Tam metin bildiri, ss. 441-451]. Şehr-i Nuh Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Cizre-Şırnak.
Aktu, Y. (2018, 8-9 Eylül). Sosyal hizmet programlarındaki mültecilik olgusuna yönelik geliştirdikleri metaforlar [Tam metin bildiri, ss. 452-460]. Şehr-i Nuh Uluslararası Kongresi, Cizre
Aktu, Y. (2018, 8-9 Eylül). Şehir içi servis şoförlerinin trafik canavarı temsillerine yönelik çalışmaları [Tam metin bildiri, ss. 461-470]. Şehr-i Nuh Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Cizre-Şırnak.
Aktu, Y. (2018, 9-11 Şubat). Politik psikoloji değişiklikleri İşgal girişiminden dirilişie, 15 Temmuz'un anatomisi belgeselinin analizi [Özet bildiri, s. 250]. 2. Uluslararası El Ruha Sosyal Bilimler Kongresi, Şanlıurfa
Aktu, Y. (2018, 9-11 Şubat). Yaşlılıkta yaşam olgusuna yönelik geliştirdikleri metaforlar [Özet bildiri, s. 251]. 2. Uluslararası El Ruha Sosyal Bilimler Kongresi, Şanlıurfa.
Aktu, Y. (2019, 15-24 Nisan). Genç yetişkinin sigortalanacağı bahis miktarıyla başa çıkma durumları [Tam metin bildirisi, ss. 192-198]. Uluslararası Asya Çağdaş Bilimler Kongresi, Mekke-Suudi Arabistan.
Aktu, Y. ve Dilekmen M. (2019, 22-24 Nisan). Alanın uzman çocuk istismarı psikoeğitim programının geliştirilmesine ilişkin olarak sağlanması [Tam metin bildirisi, ss. 361-367]. Dünya Çocuk Konferansı-III, Antalya.
Aktu, Y. ve Dilekmen, M. (2019, 24-27 Ekim). Çocuk istismarının temel kavramları açısından “ŞŞŞ! Kızlar Çığlık Atmaz” filminin değerlendirilmesi [Tam metin bildirisi, ss. 56-63]. 21. Uluslararası Psikoloji Danışma Kongresi, Antalya
Aktu, Y. ve Dilekmen, M. (2019, 24-27 Ekim). Genetik kullanımın uygulanmasının sürdürüldüğü psikolojik yapıların, bir gömülü kuram çalışması [Tam metin bildirisi, ss. 49-55]. 21. Uluslararası Psikoloji Danışma Kongresi, Antalya
Aktu, Y. ve Dilekmen, M. (2021, 27-30 Ekim). Coronavirüs (Covid-19) hastalığını yaşayan yetişkinlerin yaşadıkları deneyimler [Tam metin bildirisi, ss. 477-481]. Uluslararası Pegem Eğitim Kongresi, Antalya.
Aktu, Y. ve Dilekmen, M. (2022, 22-24 Nisan). Alan uzmanlarının çocuk istismarını psikoeğitim ürünleri [Tam metin bildirisi, ss. 352-359]. 3.Dünya Çocuk Konferansı, Antalya
Aktu, Y. ve Dilekmen, M. (2022, 22-24 Nisan). büyümenin çocuk istismarına ilişkin durumları [Tam metin beyanı, ss. 352-359]. 3.Dünya Çocuk Konferansı, Antalya
Aktü, Y. ve Korkmaz, O. (2019, 10-12 Haziran). Kadın desteğinin “Cam Tavan Sendromu”yla başa çıkma deneyimleri [Tam metin bildirisi, ss. 537-544]. ISPEC Uluslararası sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresi, Siirt.
Aktu, Y. ve Varol, B. (2017, 21-22 Nisan). Üniversitelerin psikolojik şiddete yönelik metaforik algıları (Özet bildirisi). 3. Uluslararası Farklı Şiddet Boyutları ve Toplumsal Algı Kongresi, Kocaeli
Aktu, Y. ve Varol, B. (2019, 15-24 Nisan). Ergenlerin özçekim filtreleriyle başa çıkma deneyimleri [Tam metin bildirisi, ss. 199-206]. Uluslararası Asya Çağdaş Bilimler Kongresi, Mekke-Suudi Arabistan.
Alkın, S., Korkmaz, O. ve Aktu, Y. (2019, 10-12 Haziran). Üniversitedeki değişimlerin kariyerlerine ilişkin otobiyografik bakış açıları [Tam metin bildirisi, ss. 525-536]. ISPEC Uluslararası sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresi, Siirt.
Varol, B. ve Aktu, Y. (2017, 14-17 Eylül). Levinson'un kuramsal bakış açısı B. Said Nursi'nin bireysel yaşam yapısı Psikobiyografik bir çalışma (Özet bildiri). Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Diyarbakır.
Varol, B. ve Aktu, Y. (2017, 21-22 Nisan). Şiddetin görünmeyen yüzünde, kadına yönelik ekonomik şiddet Nitel bir araştırma (Özet bildiri). 3. Uluslararası Farklı Şiddet Boyutları ve Toplumsal Algı Kongresi, Kocaeli.
7.4.
Yazılan uluslararası kitaplar veya kitaplarda bölümler
Aktu, Y. (2018). Pastoral psikoloji açısından Ömür Dediğin miktarın incelenmesi. M. Koç, A. Ayten, N. Tınaz (Ed.), Manevi danışmanlık ve rehberlik (Cilt-II) içinde (ss. 315-334). DEM
Aktu, Y. (2018). Pozitif psikolojik yaklaşımın temel kavramlarının hayata bakış açısı güzeldir filmin değerlendirilmesi. Y. Karagöz-Yeke, T. Yazıcı, O. Hayırlı (Eds.), Eğitim bilimleri alanında gelişmiş yaklaşımlar. Gece.
Aktu, Y. (2019). Psikolojik sağlamlık olgusunun kavramsal analizi. S. Topgül (Ed.), Çalışma hayatındaki davranış araştırmaları içinde (ss. 5-31). İksad yayınevi.
Aktu, Y. (2020). Sağlık çalışanlarının öğrenilmiş iyimserliği. S. Topgül (Ed.), Çalışma hayatındaki davranış araştırmaları içinde (ss. 33-53). İksad yayınevi.
Aktu, Y. (2022). Pozitif aile yatırımı. BEN. Seçer (Ed.), Aile Danışmanlığı içinde (ss. 244-262). Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
Aktu, Y. (2022). Yaşamsal/insancıl aile yatırımı. BEN. Seçer (Ed.), Aile Danışmanlığı içinde (ss. 144-162). Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
Aktu,
Y.,& Dilekmen. M. (2020). Ebeveynlerin fiziksel istismardan kaçınma
davranışlarının incelenmesi. IPCEDU 2020 E-Kitabı içinde (ss. 237-242). Pegem
Akademi.
Aktu, Y.,& Korkmaz,
O. (2019). Lisede kariyer psikolojik danışmanlığı Psikolojik danışmanlar ne
düşünüyor Ne yapıyor. M. B. Minaz (Ed.), Eğitim bilimleri alanında yeni ufuklar
içinde (ss. 389-409). Gece
7.5.
Ulusal hakemli
dergilerde yayınlanan makaleler
Aktu, Y. (2016). Levinson’un yaşam
yapısı kuramı açısından Benim Adım Khan filminin incelenmesi. Uluslararası
Sosyal Bilimler Dergisi, 4(37), 505-517.
Aktu, Y. (2018). Levinson’un Kuramı
Bağlamında Kemal Sunal’ın Psikobiyografisi. International Journal of Social
Science Research, 7(2), 254-274.
Aktu,
Y., & Varol, B. (2017). Sosyal hizmet ve danışmanlık bölümü öğrencilerinin
psikolojik şiddet kavramına yönelik algıları. Siirt Üniversitesi Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi,
5(8), 133-154.
Aktu, Y. (2025). Sanal Ortamlardaki Gizli Tehlike: Çevrim İçi Çocuk İstismarı. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 13(36), 62-83. (TR Dizin)
Batuk, B., Aktu, Y., & Türk, N. (2025). Yapay Zeka Kabul Ölçeği Kısa Formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34(Uygarlığın Dönüşümü-Sosyal Bilimlerin Bakışıyla Yapay Zekâ), 438-451. (TR Dizin)
Aktu, Y., Şahin, Y., & Genç, H. (2025). Ebeveynlik Pişmanlığı Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (67), 463-474.
7.6.
Ulusal bilimsel
toplantılarda sunulan ve bildiri kitabında basılan bildiriler
1. …
7.7.
Diğer yayınlar
1. …
8.Projeler
1. 2006-2007 Mesleki Kariyer Günleri-Yürütücü-Ceyhan
Kaymakamlığı-İŞKUR ve Bazı STK işbirliğiyle (Amaç: Gençlerin gelecek
hayallerini gerçekleştirebilecekleri bir kariyer planlama yapmalarını sağlamak)
2. 2008-2009 Kardeş Sınıf-Kardeş Okul
Projesi-Yürütücü (Amaç: Şiddeti önlemek)
3. 2008-2009 Kız Çocuklarının Okullaşmasını
Arttırma Eylemi-Planlayıcı (Amaç: Dezavantajlı grupların eğitim almasını
sağlamak)
4. 2011-2012 Takdir Edersen Başarabilirim
Projesi-Yürütücü ve Eğitmen (Amaç: Her öğrenciyi olumlu ve güzel bir
davranışından dolayı ödüllendirerek akademik başarısını ve yaşama bağlılığını
arttırmak)
5. 2011-2012 Building Future through Culture -
Danışman ve Koordinatör Yardımcısı - Spain/ Barcelona (Amaç: Yeni kültürler
tanımak ve kendi kültürünü tanıtmak)
9.İdari
Görevler
1. Müdür
Yardımcısı-Eruh (2018-...)
2. Farabi Birim
Koordinatörü-Eruh (2015-....) |
3. Siirt Üniversitesi/İbrahim Hakkı
Uzaktan Algılama Uygulama ve Araştırma Merkezi Komisyon Üyeliği (2015-...)
4. Bölüm Başkanı- Eruh MYO, Sosyal Hizmet ve Danışmanlık Bölümü (2020-2022)
5. Yüksekokul Kurul Üyeliği- Eruh MYO (2018-...)
6. Yüksekokul Disiplin Kurulu Üyeliği- Eruh MYO (2018-...)
7. SİÜZEM Birim Koordinatörü- Eruh MYO (2018-...)
8. Dış İlişkiler Koordinatörlüğü, Eruh MYO- Sosyal Hizmet ve Danışmanlık Bölümü, Sosyal Hizmetler Programı Koordinatörü- (2020-...)
9. Akademik Faaliyetler Raporu Komisyon Üyesi, Eruh MYO (2018-...)
10. Akademik Teşvik Başvuru ve İnceleme Komisyon Başkanı (2016-...)
11. Sınav İtiraz Değerlendirme Komisyon Başkanı- Eruh MYO, Sosyal Hiz. ve Danışmanlık Bölümü (2019-...)
10.Bilimsel ve Mesleki Kuruluşlara Üyelikler
1. ÇİP Çocuk İstismarı ve İhmali ile Mücadele Derneği
2. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği
11.Ödüller
1. Somuncu Baba Şiir Yarışması Türkiye Üçüncülüğü, Hulusi Efendi Vakfı, 2003
2. Teşekkür Belgesi, Milli Eğitim Bakanlığı , 2008
3. Başarı Belgesi, Milli Eğitim Bakanlığı, 2012
4. Bölge üçüncülüğü, 44. TÜBİTAK Ortaöğretim öğrencileri Araştırma Projeleri Van Bölgesi, 2013 (Rehber öğretmen)
5. Akademik Teşvik, TÜBİTAK ULAKBİM UBYT Programı (Başvuru No: 382703) , 2018
6 . Teşekkür Belgesi, Siirt Üniversitesi , 2018
7 . Naif Atuf Kansu Eğitim Bilimleri Araştırmaları Ödülü (Yılın Doktora Tezi), 2022
12.Son iki yılda sizin lisans ve lisansüstü seviyedeki dersler için aşağıdaki tabloyu doldurunuz.
Akademik Yıl
|
Dönem
|
Dersin Adı
|
Haftalık Saati
|
Öğrenci Sayısı
|
Teorik
|
Uygulama
|
2020-2021
|
Güz
|
Psikolojiye Giriş
|
3
|
0
|
71
|
Rehberlik
|
3
|
0
|
31
|
Sosyal Hizmet Görüşmesi İlke ve Teknikleri
|
3
|
0
|
41
|
Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı | 3 | 0 | 31
|
Engellilerle Sosyal Hizmet
|
3
|
0
|
41
|
|
Aile Eğitimi | 3 | 0 | 31
|
İlkbahar
|
Sosyal Hizmet Kuruluşlarında Stratejik Plan ve Proje Geliştirme
|
3
|
0
|
41
|
Sosyal Hizmet Etiği
|
3
|
0
|
41
|
Okul Sosyal Hizmeti
|
3
|
0
|
48
|
Psikoloji
|
3
|
0
|
32
|
Kişisel Gelişim | 3 | 0 | 31
|
Akademik Yıl
|
Dönem
|
Dersin Adı
|
Haftalık Saati
|
Öğrenci Sayısı
|
Teorik
|
Uygulama
|
2021-2022
|
Güz
|
Psikolojiye Giriş
|
3
|
0
|
18
|
Sosyal Hizmet Görüşmesi İlke ve Teknikleri
|
3
|
0
|
54
|
Rehberlik
|
3
|
0
|
30
|
Çocuk Psikolojisi ve Ruh Sağlığı
|
3
|
0
|
35
|
Halkla İlişkiler ve İletişim
|
3
|
0
|
18
|
|
3
|
0
|
|
|
3
|
0
|
|
|
İlkbahar
|
Psikoloji
|
3
|
0
|
30
|
|
Okul Sosyal Hizmeti
|
3
|
0
|
30
|
|
Okullarda Rehberlik
|
3
|
0
|
124
|
|
Çocuk İstismarı ve İhmali
|
3
|
0
|
33
|
|
SH Kuruluşlarında Stratejik Plan ve Proje Geliştirme
|
3
|
0
|
50
|
|
|
|
|
|
|
Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma
|
3
|
0
|
55
|
|
|
3
|
0
|
|